Na podstawie analizy praktyki sądowej można stwierdzić, że zdarzają się przypadki mobilizacji mężczyzn, którzy zostali wykluczeni z ewidencji wojskowej przed 2013 rokiem.
Tak więc, dla lepszego zrozumienia, uważam, że ważne jest wyjaśnienie różnicy między usunięciem a wykluczeniem z rejestru wojskowego.
Na Ukrainie wiele osób myli i uogólnia pojęcia "wyrejestrowany" i "wykluczony" z rejestru wojskowego. Należy jednak zrozumieć, że istnieje znacząca różnica między tymi pojęciami.
Na przykład, jeśli dana osoba ma status "wykluczonego", traci status osoby podlegającej obowiązkowi służby wojskowej. W takim przypadku nie może zostać powołana do wojska w trybie mobilizacji i nie może otrzymać wezwania do stawienia się do poboru. Ponadto, osoby posiadające ten status nie mają obowiązku poddania się wojskowemu badaniu kwalifikacyjnemu i aktualizacji swoich danych. Samo pojęcie "wykluczony" ma charakter trwały i zależy od roku przyjęcia do służby.
Jednocześnie status "usunięty z rejestracji wojskowej" jest środkiem tymczasowym. Nie zwalnia on danej osoby ze statusu osoby podlegającej obowiązkowi służby wojskowej. Oznacza to, że będzie ona musiała poddać się wojskowym badaniom lekarskim, zaktualizować swoje dane, a także powiadomić komisariaty wojskowe o zmianie miejsca zamieszkania i dopełnić innych obowiązków wynikających ze statusu, nieza-leżnie od daty jego nadania.
Jak już wspomniałem, w praktyce sądowej zdarzają się przypadki mobilizacji mężczyzn, którzy zostali wyłączeni z rejestracji wojskowej przed 2013 rokiem. Wówczas sąd orzekł, że powołanie było słuszne, gdyż nowe przepisy wymagają potwierdzenia prawa do wyłączenia.
Chciałbym zwrócić uwagę, że w praktyce jest to skomplikowana kwestia. Osoby wyłączone z rejestracji wojskowej mogą zostać skierowane na powtórne badania lekarskie. Prawo nie definiuje jasno ich praw i obowiązków, więc nie ma jasnego zrozumienia.
Wracając jednak do naszych realiów, TK miał pytania dotyczące obywateli podlegających obowiązkowi służby wojskowej, którzy zostali wyrejestrowani w 2022 roku, nie wspominając o tych, którzy uzyskali ten status w latach 2008-2014. Jest oczywiste, że po 18 maja 2024 r., kiedy wejdzie w życie nowa ustawa Ukrainy o mobilizacji, wszyscy będą musieli zaktualizować swoje dane. W związku z tym takim kategoriom rekrutów można przypisać drugi MTE, a MCC zdecyduje, czy potwierdzić ten status.
Chciałbym również poinformować o najnowszych wiadomościach dotyczących mobilizacji na Ukrainie.
Wezwania na Ukrainie będą wydawane przez całą dobę. Takie zmiany przewiduje uchwała Gabinetu Ministrów Ukrainy nr 560 z dnia 16 maja 2024 roku.
Wezwania będą wydawane na adres miejsca zamieszkania lub adres zadeklarowanego/zarejestrowanego miejsca zamieszkania, pracy, nauki, w miejscach publicznych, budynkach i budowlach użyteczności publicznej, zatłoczonych miejscach, terytorialnych ośrodkach rekrutacji i wsparcia społecznego, w punk-tach kontrolnych i punktach kontrolnych na granicy państwowej Ukrainy.
Ponadto wezwania będą wkrótce wysyłane pocztą. Będą one wysyłane w ten sposób od połowy lipca, kiedy minie 60 dni na aktualizację wojskowych danych rejestracyjnych.
Widzimy zatem, że zmiany przyjęte nie tylko do obowiązującej ustawy zostały dokonane z uwzględnieniem zmian w wymaganiach czasów i stanu wojennego na Ukrainie, ale także w celu uzyskania Rejestracja zezwolenia na pobyt na Niebieskiej Karcie, zatrudnienie w Polsce, legalizacja dokumentów w Polsce, przeprowadzka do Polski.