Vitaliy Kolomiets jest doświadczonym prawnikiem specjalizującym się w pomocy w uzyskiwaniu zezwoleń na pobyt i kart pobytu w Polsce. Posiada dogłębną znajomość polskiego prawa i wieloletnie doświadczenie w sprawach migracyjnych. Posiada ponad 5-letnie doświadczenie.
Jak otworzyć firmę transportową w Polsce?
Polska leży na skrzyżowaniu wielu szlaków transportowych. Przez nią przebiega ogromny ruch handlowy. Dlatego firma transportowa tutaj to idealny pomysł na biznes. Tę niszę mogą wypełniać również obcokrajowcy. Dowiedz się, jak zarejestrować firmę transportową w Polsce poniżej.
Cechy firm transportowych w Polsce
Geografia Polski sprawia, że jest ona korzystna dla tworzenia firm logistycznych. Kraj znajduje się na skrzyżowaniu szlaków handlowych między zachodnią i wschodnią częścią Europy, między północą a południem kontynentu. Drogi i infrastruktura transportowa są dobrze przemyślane, szczególnie dzięki programom finansowania z UE.
Kilka powodów, aby otworzyć firmę transportową w Polsce:
- zasady prowadzenia działalności dla nierezydentów są dość proste;
- warunki podatkowe są korzystne;
- dogodne położenie geograficzne.
Przez Polskę przepływa znaczny przepływ towarów. W rankingu DuingBusiness 2020 kraj ten zajął pierwsze miejsce w kryterium "handel międzynarodowy".
Rejestracja firmy
Okres rejestracji nowego przedsiębiorstwa w Polsce zwykle zajmuje 2-3 tygodnie. Można to zrobić również zdalnie. Główne wymagania dla nierezydenta zamierzającego rozpocząć działalność w sektorze transportu towarowego:
- brak karalności w Polsce;
- doświadczenie w transporcie, najlepiej potwierdzone certyfikatem kompetencji;
- ustalona kwota na zapewnienie określonej liczby pojazdów.
Podczas rejestracji należy określić formę organizacji i kody PKD odpowiadające firmom transportowym. Zwykle wybieraną formą działalności jest Spółka z o.o., która może być uważana za odpowiednik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na Ukrainie.
Możesz także kupić już istniejącą firmę. Jest to prostsze: schematy transportu, organizacja pracy i baza klientów są już opracowane. Jednak rejestracja zajmie więcej czasu. Konieczne jest wprowadzenie zmian w umowie założycielskiej i rejestrze KRS. Dopiero po tym można zaktualizować konto bankowe i wprowadzić większość zmian.
Konto bankowe
Polskiej firmie potrzebne jest konto w polskim banku. W tym celu trzeba będzie udać się do dowolnej placówki banku. Zaleca się otwarcie konta w kilku walutach. Można również wybrać konto wyłącznie w złotych. Jednak w takim przypadku, gdy środki są przekazywane w walucie obcej, są one automatycznie wymieniane na złote po aktualnym kursie na dzień otrzymania.
Konieczne jest również zarejestrowanie się jako płatnik VAT. W tym celu należy skontaktować się z urzędem skarbowym. Jest to obowiązkowy krok, ponieważ prawie wszystkie transakcje w Polsce i UE podlegają VAT.
Zakup pojazdów
Aby zostać przewoźnikiem, firma musi mieć co najmniej jeden pojazd. Pojazd można kupić od osoby prawnej lub fizycznej. W pierwszym przypadku w momencie zakupu należy już mieć status płatnika VAT. W przeciwnym razie tracisz 23% podatku od zakupu.
Przy zakupie zwróć uwagę na ważność polisy ubezpieczeniowej i przegląd techniczny. Jeśli są bliskie wygaśnięcia, nie zapomnij odnowić dokumentów. W przeciwnym razie ryzykujesz otrzymanie mandatu. Zakupiony pojazd musi być zarejestrowany i wpisany do ewidencji w miejscu rejestracji firmy.
Licencja na przewozy
Przed otwarciem firmy logistycznej musisz uzyskać licencję na przewozy krajowe i międzynarodowe. Oba dokumenty można uzyskać jednocześnie. Opłata rejestracyjna wynosi około 250 euro, opłata za licencję na okres do 5 lat wynosi 900 euro, a na okres do 10 lat - 1800 euro. Czas realizacji to 1-1,5 miesiąca.
Warunkiem uzyskania licencji jest zatrudnienie zarządcy transportu, który posiada odpowiednie kwalifikacje w zakresie obsługi pojazdów przeznaczonych do przewozu. Kwalifikacje muszą być potwierdzone certyfikatem. Aby obniżyć koszty, często zawiera się umowę z tym specjalistą na ¼ lub ⅛ etatu, a nie na pełen etat.
Do uzyskania licencji potrzebna jest również polisa ubezpieczeniowa odpowiedzialności zawodowej. Dla pierwszego pojazdu powinna wynosić co najmniej 9000 euro, a dla każdego kolejnego co najmniej 5000 euro. Polisa kosztuje około 200 euro. Licencja wymaga również wskazania miejsca parkingowego pojazdu.
Zatrudnienie pracowników
Kolejnym krokiem jest zatrudnienie kierowców. Jeśli pracownik nie jest obywatelem UE, musi uzyskać zezwolenie na pracę. Istnieją dwie opcje:
- krótkoterminowe zezwolenia (oświadczenia) — na okres 180 dni w roku;
- długoterminowe zezwolenia (zezwolenie typ A) — na okres od 1 do 3 lat.
Jest to realizowane, gdy dostępna jest licencja. W przypadku transportu pracowników można zatrudniać tylko na podstawie umowy o pracę. Przed rozpoczęciem pracy kierowca przechodzi badania lekarskie i psychotechniczne - bez tego nie jest dopuszczony do pracy.
Jeśli transport odbywa się nie tylko w Polsce, konieczne jest uzyskanie certyfikatu delegowania za granicę w formie "A1".
Organizacja przewozów towarowych
Kiedy firma transportowa w Polsce jest gotowa do pracy, posiada certyfikat i zespół pracowników, konieczne jest prawidłowe zorganizowanie pracy przewozowej. Częste błędy dotyczą:
- nieprawidłowego obliczenia czasu pracy i odpoczynku pracowników;
- przestrzegania ograniczeń masy ładunku;
- zezwoleń na wjazd ciężarówek do innych krajów, w tym do Ukrainy.
Konieczne jest zrozumienie polskich przepisów dotyczących organizacji pracy w takich przedsiębiorstwach. Możesz samodzielnie studiować wszystkie niuanse, kierując się przepisami prawa. Możesz również skonsultować się ze specjalistą w tej dziedzinie.
Przy organizacji biznesu transportowego zawsze pojawia się wiele pytań i niuansów. Lepiej nie studiować każdego szczegółu samodzielnie, ale zwrócić się o pomoc do prawników. Możesz znaleźć specjalistów na stronie consultant.net.pl. Pomogą ci zrobić wszystko poprawnie za pierwszym razem.