Otwarcie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Polsce
Wybiera się Polskę do prowadzenia biznesu z wielu powodów: prosty system opodatkowania, relatywnie niski koszt prowadzenia firmy, rejestracja firmy odbywa się szybko i jest dostępna dla obcokrajowców.
Jedną z form prowadzenia biznesu w Polsce jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - SP.Z.O.O (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością). SP.Z.O.O w Polsce to osoba prawna z kapitałem zakładowym od 5 tysięcy złotych.
Do rejestracji konieczne jest posiadanie meldunku w Polsce lub być obywatelem UE (członkiem rodziny obywatela UE). Koszt rejestracji jest obliczany w zależności od wielkości kapitału zakładowego.
Wskazane jest, aby spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością otwierali co najmniej dwaj udziałowcy. W ten sposób obciążenie podatkowe dla każdego z nich jest zmniejszone.
Zalety rejestracji SP.Z.O.O w Polsce:
- możliwość zarejestrowania biznesu dla obcokrajowców;
- równe prawa i obowiązki dla rezydentów i nie-rezydentów;
- polskie firmy mają otwarte granice wszystkich krajów Unii Europejskiej;
- łatwość prowadzenia biznesu - relatywnie przyjazne prawo i prosty system opodatkowania;
- możliwość uzyskania dotacji i subwencji;
- możliwość złożenia wniosku o obywatelstwo na podstawie prowadzenia działalności w Polsce;
- udziałowcy nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania firmy;
- działa zasada "prawo do błędu dla początkujących";
- możliwość rejestracji SP.Z.O.O w Polsce zarówno offline, jak i online.
Na naszym rynku "Konsultant" możesz uzyskać poradę prawna, pomoc oraz pełne wsparcie przy otwieraniu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Rzeczypospolitej Polskiej.
Rejestracja SP.Z.O.O offline
Podczas rejestracji u notariusza podpisuje się akt założycielski, jeśli jest jeden udziałowiec, lub umowę założycielską, jeśli udziałowców jest więcej niż jeden. W akcie o wpłacie kapitału zakładowego określa się udziały w kapitale zakładowym. Udziały mogą być nierówne, ale nie mniejsze niż 50 złotych na osobę. Następnie informacje o SP.Z.O.O trzeba wprowadzić do krajowego rejestru sądowego KRS - złożyć wniosek do miejscowego sądu gospodarczego i uiścić opłatę.
Następnie trzeba uzyskać numer identyfikacji podatkowej NIP (wniosek do urzędu skarbowego) i numer REGON w oddziale GUS (krajowy organ statystyczny). Należy także zarejestrować się w ZUS - Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.
Następnie można otworzyć konto bankowe i szukać księgowego, który będzie prowadzić twoją firmę - na etacie lub w outsourcingu. Na naszym portalu "Konsultant" możesz wybrać dla siebie księgowego, który będzie mógł doradzić ci w sprawie opodatkowania i prowadzić twoje SP.Z.O.O na outsourcingu.
Rejestracja SP.Z.O.O online
Do otwarcia SP.Z.O.O online w systemie S24 podpisuje się dokumenty podpisem elektronicznym, a każdy z sygnatariuszy musi mieć zarejestrowany profil.
Podczas rejestracji SP.Z.O.O online założyciele nie muszą być w Polsce, ale w takim przypadku każdy z nich musi mieć zaufany profil ePUAP (profil w państwowym systemie elektronicznym Polski).
Warto również zauważyć, że rejestracja online jest możliwa tylko w przypadku wniesienia kapitału zakładowego w formie pieniężnej, a nie w formie niepieniężnej. Rejestracja online odbywa się na portalu Ministerstwa Sprawiedliwości. Do rejestracji trzeba przygotować podstawowe dane dotyczące SP.Z.O.O - nazwę firmy, adres, zakres działalności zgodnie z polskim PKD, listę założycieli oraz wybrać sąd, przez który będzie dokonywana rejestracja (w zależności od miejsca prowadzenia działalności).
Po wprowadzeniu wszystkich danych na portalu przez system S24, każdy z założycieli musi podpisać wniosek za pomocą podpisu cyfrowego lub profilu ePUAP.
Po wprowadzeniu wszystkich danych system poprosi o uiszczenie opłat, a po ich zapłacie będzie można wysłać wniosek do sądu. Ponadto, automatycznie nadawany jest numer identyfikacji podatkowej, odbywa się rejestracja w ZUS, GUS.
Po wykonaniu tych procedur, w ciągu 7 dni należy dostarczyć do sądu dokumenty każdego z założycieli dotyczące ich udziałów, w ciągu 14 dni uiścić opłatę za rejestrację aktów cywilnoprawnych, złożyć w urzędzie skarbowym formularz NIP-8 zawierający informacje o nowym podatniku. Przed przeprowadzeniem pierwszej transakcji trzeba zdążyć otworzyć konto bankowe, podpisać umowę z księgowym, a jeśli firma będzie zajmować się sprzedażą lub dostawą towarów - zarejestrować się jako podatnik VAT.
Na naszym portalu "Konsultant" możesz wybrać dla siebie księgowego, który będzie mógł doradzić ci w sprawie opodatkowania i prowadzić twoje SP.Z.O.O na outsourcingu.
Dokumenty wymagane do rejestracji SP.Z.O.O w Polsce:
- dokument potwierdzający legalny pobyt na terenie Polski - karta pobytu, wiza, paszport obywatela UE (dowód, że wnioskodawca jest członkiem rodziny obywatela UE);
- paszport i kopie każdego z założycieli;
- podpis elektroniczny każdego uczestnika w przypadku rejestracji SP.Z.O.O online oraz profil ePUAP (profil w państwowym systemie elektronicznym Polski), jeśli wnioskodawca przebywa poza Polską;
- numer podatkowy PESEL do otwarcia konta bankowego;
- również będzie potrzebna informacja: trzy nazwy dla firmy, szczegółowy opis działalności firmy.
Kapitał zakładowy przy rejestracji SP.Z.O.O
Kapitał zakładowy przy rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Polsce musi wynosić co najmniej 5000 złotych. Podział kapitału zakładowego między właścicielami firmy może być nierówny, ale nie mniejszy niż 50 złotych na jednego członka spółki z o.o. Odpowiedzialność, jaką ponoszą założyciele, ogranicza się do wysokości zainwestowanego kapitału. Opodatkowanie dla SP.Z.O.O
Ogólna stawka podatku dochodowego wynosi 19%. Jeśli dochód brutto nie przekracza 2 000 000 euro rocznie, obowiązuje obniżona stawka, wynosząca 9%. Podstawowa stawka VAT wynosi 23%. Jednak dla niektórych rodzajów towarów i usług może wynosić tylko 8%, 5% i 0%.
Otwarcie konta dla spółki z o.o. w Polsce
Aby otworzyć konto bankowe dla spółki z o.o. w Polsce, potrzebne są następujące dokumenty:
- dokumenty rejestracyjne spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – wyciąg z rejestru sądowego KRS oraz statut organizacji;
- przykład podpisu dyrektora spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;
- świadectwo otrzymania NIP i REGON;
- oryginał i kopie paszportów dyrektora i beneficjentów spółki, a także ich adresy zamieszkania;
- numer identyfikacyjny PESEL;
- wniosek o otwarcie konta;
- notarialnie potwierdzona pełnomocnictwo w przypadku otwierania konta zdalnie.
Wnioski
Otwarcie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Polsce wymaga znajomości przepisów prawa, obliczeń podatkowych oraz czasu na rejestrację i wprowadzenie wszystkich danych do odpowiednich baz. Aby zaoszczędzić czas i pieniądze, polecamy skorzystać z usług specjalistów na platformie "Konsultant". Pomogą oni dokładnie doradzić w kwestiach podatkowych dla twojego rodzaju biznesu, przygotować wszystkie niezbędne dokumenty do rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a także kompleksowo wesprą otwarcie przedsiębiorstwa w Polsce.